Blog·Freubelpraat

Blog: temperatuurdeken

Het idee zat al een aantal jaren in mijn hoofd maar nu ben ik dan eindelijk overstag gegaan: ik ga een temperatuurdeken haken. Ik heb al een boel temperatuurdekens van anderen voorbij zien komen maar die van Frostvirka sprak me het meest aan. De vrouw achter deze website is de Zweedse Ellinor. Zij heeft prachtige patronen op haar website staan en het leuke is dat ze ook nog eens gratis zijn. Inmiddels heeft zij 4 verschillende temperatuurdekens gemaakt en ik was op slag verliefd op haar deken uit 2019. De Engelse beschrijving vind je HIER.
Het patroon is vrij simpel opgebouwd: je haakt een zigzag-patroon en wisselt telkens 3 toeren vasten af met 3 toeren granietsteek. En omdat een kleur uit 1 of meerdere toeren kan bestaan (in mijn geval zelfs 8!), krijg je een speels effect.
Voor mijn proeflapje gebruikte ik restjes katoengaren en al snel was ik er definitief over uit dat dit het patroon voor mijn nieuwe deken ging worden.

Mijn proeflapje

Maar even terug naar het hele idee achter een temperatuurdeken: wat is het überhaupt?
De opzet is simpel: een jaar lang haak je een toer per dag. Toer 1 is voor 1 januari en de laatste toer haak je op 31 december en zo heb je aan het eind van het jaar dus een deken van 365 (of 366) toeren. De kleur van iedere toer hangt af van de temperatuur van die dag. Hiervoor maak je vooraf een kleurenindeling, hierover vertel ik je straks meer.

De temperaturen haal ik van Weerstatistieken. Het leuke van deze site is dat je uit een boel verschillende plaatsnamen en voorbije jaartallen kan kiezen. Vanaf 1900 kan je terugkijken wat de temperaturen waren op verschillende plaatsen in Nederland. Je kan er dus voor kiezen om de temperaturen van het huidige jaar te gebruiken maar je kan ook een bijzonder jaar uit het verleden kiezen, zoals iemands geboortejaar of het jaar van jullie trouwdag.
Ik maak mijn deken op basis van de temperaturen in 2021, ik weet dus nog niet hoe mijn deken eruit zal zien aan het einde van het jaar en dat maakt het ook wel weer spannend. Helaas staat mijn woonplaats er niet tussen dus ik gebruik de temperaturen in De Bilt.
In de winter kijk ik naar de minimumtemperatuur, in de lente en herfst pak ik de gemiddelde temperatuur en in de zomer de maximumtemperatuur. Zo lopen de kleuren van mijn deken mooi uiteen.

Als je er eenmaal uit bent welk jaartal je kiest en welke plaats, is het tijd voor het leukste deel van de voorbereiding: de kleurenkaart maken.
Eerst moet je voor jezelf bedenken hoe je de temperaturen wilt verdelen. Ik koos ervoor om clusters van 2 graden per kleur te maken, zo heb ik 20 verschillende kleuren van -2 graden en kouder tot 34 graden en warmer.

Aangezien de winters in Nederland de laatste jaren lang niet meer zo extreem waren, dacht ik dat het niet meer zo vaak kouder van -2 graden zou zijn. Niets was minder waar want toen werd het februari en diende koning Winter zich pas echt goed aan. Dus toen kwam ik op het idee om een zilverdraadje mee te haken op dagen dat het -5 graden of kouder was.

Op dagen dat het -5 graden of kouder is, haak ik een zilverdraadje mee

Ik heb gekozen voor katoengaren van Scheepjes, Phildar, Yarn & Colors en Durable. Het garen is voor naald 2,5-3,5 mm maar omdat ik vrij strak haak, gebruik ik naald 4. Zo wordt de deken mooi soepel. Het voordeel aan katoengaren vind ik dat ik het minder snel pilt dan acrylgaren en daarnaast is het wat zwaarder. Ik vind het altijd wel lekker om een wat zwaardere deken over me heen te trekken maar dit is een kwestie van smaak.
Van iedere kleur heb ik in eerste instantie 4 bolletjes besteld, je weet immers vooraf niet hoeveel je nodig gaat hebben en ik heb liever te veel dan dat ik op het laatste moment nog moet nabestellen. Bolletjes die ik overhoud kunnen mooi weer in de restjesbak.

Voor het bijhouden van de temperaturen maakte ik een handig boekje waarin ik per maand alles kan opschrijven.

Om verwarring te voorkomen heb ik vooraf alvast met een ‘g’ aangegeven op welke dagen ik de granietsteek moet haken. De + staat voor het zilverdraadje dat mee gehaakt moet worden. En uiteraard gaat er een krul door de dagen die gehaakt zijn.
En zo is het dus iedere dag vaste prik om eerst even te kijken welke temperatuur het gisteren was. Het is iedere ochtend weer een soort cadeautje wat ik mag uitpakken: wat is de volgende kleur voor mijn deken?

Het bloemetje op 20 maart geeft de start van de lente aan. Vanaf dan registreer ik de gemiddelde temperatuur.

Voor de bolletjes garen had ik nog een mooie doos staan waar alle kleuren precies in passen. Om de bolletjes netjes geordend te houden heb ik zelf met behulp van een snijmachine tussenschotjes gemaakt van stevig karton. Zo gaat het garen niet door mekaar en het ziet er ook nog eens leuk uit, vind je niet?

In eerste instantie had ik een andere kleurenkaart maar al snel kreeg ik twijfels over de kleuren. De deken werd erg mooi maar ik vond hem niet winters genoeg. En dus besloot ik na 1,5 maand om de hele boel weer uit te halen en me nog eens over de kleurenkaart te buigen. Eén kleur verving ik voor een nieuwe en na nog een beetje heen en weer schuiven was ik tevreden en kon ik weer opnieuw beginnen. En zeg nou zelf: de tweede versie is veel koeler, toch?

Het leuke aan de deken vind ik dat ik niet hoef na te denken over welke kleur ik de toeren moet geven want dat kan ik gewoon iedere dag aflezen. Soms is dat ook wel een beetje lastig voor deze control freak. Zo betrapte ik mezelf laatst op de gedachte om op één dag de temperatuur met 0,1 graden aan te passen omdat de kleuren dan beter zouden uitkomen maar het hele idee is natuurlijk dat je de kleuren laat bepalen door de weergoden. Dus na mezelf even streng toegesproken te hebben, ben ik maar weer voor de zoveelste dag op rij aan wit begonnen.

Inmiddels zitten de eerste 2 maanden in de deken en is het nu al een mooi, bont geheel. Wat dat betreft vallen mensen die de deken dit jaar haken wel met hun neus in de boter: de temperaturen lopen tot nu toe behoorlijk uiteen. Zo liepen we een kleine maand geleden allemaal een week lang met samengeknepen billen door de sneeuw te ploeteren en zaten we niet veel later massaal zonder jas in de zon. En zo ziet de deken er tot nu toe dus uit, met een brede witte baan maar snel daarna ook voor het eerst een paar toeren lichtblauw, toen het zonnetje flink scheen.

Het haken van een temperatuurdeken kan je helemaal op je eigen manier doen en je kan het zo bont maken als je wilt.
Hier een paar ideeën en tips op een rijtje:

  • Haak op speciale dagen een gouddraadje mee
  • Haak voor verjaardagen een aparte toer, bijvoorbeeld met glitterdraad
  • Haak tussen de verschillende maanden een speciale toer in een afwijkende kleur
  • Haak per dag een granny in plaats van een toer
  • Kies niet voor een al te grote steek. Zo kunnen stokjes al gauw 1 cm hoog worden. Reken maar uit: een deken van 365 stokjes hoog wordt een flinke lap. Maak vooraf dus een proeflapje om te kijken hoe groot je de deken wilt maken.
  • In plaats van een deken kan je ook een temperatuursjaal maken. Een leuk idee om cadeau te doen, bijvoorbeeld op basis van iemands geboortejaar.
  • Maak je een deken op basis van een bijzonder jaar? Haak er na afloop dan een toer met gouddraad omheen, zo is het letterlijk een jaar met een gouden randje.
  • Het klinkt natuurlijk best heftig: een deken haken waar je een jaar over doet. Maar je kan de toeren op je eigen moment haken. Je kan dus dagelijks even de deken op schoot nemen maar je kan er natuurlijk ook voor kiezen om er wekelijks een momentje van te maken om de deken bij te werken. Gewoon lekker op je eigen tempo werken, dus.
  • Naai een label met het jaartal op je deken zodra deze af is.

Kortom: een temperatuur is dus even een klusje qua voorbereiding maar dan heb je ook wel een heel bijzonder aandenken. En nu maar afwachten hoe de deken er over 10 maanden uitziet en wat we in de tussentijd allemaal meegemaakt zullen hebben.
Het belooft hoe dan ook weer een bijzonder jaar te worden.

Plaats een reactie