Blog·Freubelpraat

Blog: Prym Comfort rolmes

Als je graag achter de naaimachine zit, dan weet je waarschijnlijk wel hoeveel gedoe al het knipwerk kan zijn. Zo had ik na 2 dagen mondkapjes maken de blaren op mijn vingers staan en was ik wel een beetje klaar met het eindeloze lapjes knippen. Waarom ik dan ook niet eerder op het idee ben gekomen om een rolmes aan te schaffen is mij een raadsel. Sterker nog: ik wist niet eens van het bestaan af tot ik iemand in een filmpje bezig zag met een soort pizzames dat als een warm mes door de boter sneed. Na een korte zoektocht ging er een wereld voor mij open en bleek er een breed scala aan rolmessen op de markt te zijn.
Ik ga graag voor comfort en dus sprak het Comfort rolmes 45 mm van Prym mij het meeste aan.

Het rolmes heeft een mooi groot snijblad van 45 mm doorsnee waardoor je moeiteloos door meerdere lagen stof heen snijdt. Door het handvat in te knijpen, klapt het snijblad open en kan je ermee aan de slag.

Het kliksysteem zorgt ervoor dat het mes uitgeklapt blijft zonder dat je constant moet blijven knijpen. Andersom werkt het ook, dus als je klaar bent met snijden klap je het mes in en kan je hem vastklikken zodat het snijblad niet per ongeluk uitklapt zodra je hem vastpakt. Op deze manier is het mes dus ook veilig op te bergen.

Ook zitten er op het snijblad markeringen zodat je een soort meetlatje hebt voor tijdens het snijden maar ik vraag mij af in hoeverre ik dit zou gebruiken. Mocht het snijblad na verloop van tijd bot worden, dan kan je deze vervangen door een nieuw exemplaar zonder een compleet nieuw mes aan te moeten schaffen.

Het wordt aangeraden om een goede snijmat aan te schaffen maar ik moet eerlijk zeggen dat mijn Action snijmat prima dienstdoet. Ook ben ik erg blij met mijn grote Omnigrid liniaal van 15 x 60 cm. Ideaal om de stof tijdens het snijden op zijn plek te houden en daarbij is een stevige liniaal toch wel een must als je een mooi, strak snijresultaat wilt.

Tijd om het rolmes te testen. Terwijl ik het mes over de stof heen trek vraag ik me af of het überhaupt wel wat doet want de stof blijft gewoon op de plek liggen en ik zie niet eens een snijrand. Pas als ik de liniaal verschuif, zie ik dat het reepje stof ernaast een vlijmscherp afgesneden rand heeft. Tijdens het gebruik hoef ik geen enkele druk uit te oefenen om het mes moeiteloos door te stof te laten snijden en als ik het met een smaller stukje stof probeer blijft weer alles netjes op de plek liggen en gaat het mes er zonder problemen langs.

Ik vind het haast jammer dat het zo vlotjes gaat want ik heb er zoveel plezier mee dat ik eigenlijk niet wil stoppen. Maar dan bedenk ik me dat dit rolmes juist bedoeld is om het knippen van stofjes makkelijk en sneller te laten gaan en dus kan ik wel concluderen dat ik geen spijt hoef te hebben van deze aanschaf.

Het Prym Comfort rolmes is te koop voor €21,95 bij o.a. bol.com en reservemesjes vind je o.a. HIER voor €16,95 per 3 stuks.

Plaats een reactie